Al van in 2012 werkt Stad Turnhout met een gedrukt UiTmagazine om haar bewoners op de hoogte te houden van de Turnhoutse vrijetijdssector. Maar goede ideeën verdienen een grondige voorbereiding en ontwikkeling. Daarvoor schakelde Joke De Decker van de dienst Toerisme & UiT CultuurNet en - meer specifiek nog - Toon Beullens in.

“We merkten dat de nood aan een gedrukt magazine nog altijd bestond, dus we besloten eraan te beginnen. Alleen deden we dat zonder op voorhand een duidelijk plan te hebben. Daarom was het wat moeilijk om te kijken welke richting we wilden uitgaan en om een duidelijk karakter aan het blad te geven. Samen met CultuurNet hebben we daar verandering proberen in te brengen.”

“Sommige zaken konden op korte termijn worden toegepast, zoals het gebruik van een duidelijke bladspiegel, veranderingen aan het kleurgebruik, het lettertype en de indeling van het blad. Denken en schrijven in rubrieken is dan weer eerder iets van langere adem. Daar zijn we toen mee begonnen en nu nog steeds mee bezig. We hebben al wel zaken als een UiTtip van de maand, maar dat willen zeker nog uitbreiden door bijvoorbeeld ook een ambassadeur aan het woord te laten.”

Expertise delen

“Het meest verrassende uit de opleiding was voor mij het belang van segmentatie. Er zijn zoveel verschillende doelgroepen met elk een eigen profiel die je ook telkens op een andere manier moet aanspreken. Dan moet je nagaan: op welke doelgroep willen wij focussen en hoe kunnen we die aanspreken?”

“Dat is eigenlijk wat je nodig hebt bij zo’n opstart: iemand die je een aantal inzichten en tools aanreikt, waarmee je dan zelf op je gemak aan het werk kan gaan. Alleen is dat nogal moeilijk als je die expertise niet in huis hebt. Precies daarom was deze opleiding voor ons zo’n goed idee. Je krijgt concrete adviezen over zowel praktische als inhoudelijke zaken die je tegenkomt wanneer je een publicatie uit de grond wil stampen.”

(Geen) gewoontedier?

“De veranderingen werden over het algemeen snel opgepikt, vooral natuurlijk de zaken qua lay-out die erg in het oog sprongen. Het heeft wel even geduurd voor het blad echt ingang vond, maar dat is niet vreemd als je iets vanuit niets opbouwt. Nu krijgen we zelfs steeds vaker mensen over de vloer die vragen naar meer informatie over iets dat ze gezien of gelezen hebben in het UiTmagazine.”