Op welke manier kan je gedeelde (publieks)data gebruiken om (nieuw) publiek te bereiken? Stad Kortrijk, Bibliotheek Kortrijk, Kunstencentrum BUDA, Schouwburg Kortrijk, Theater Antigone, Vormingplus MZW, Cultuurconnect en publiq gingen in 2017 voor het project 'UiTgezocht' op zoek naar het antwoord.

Wil je inschrijven? Super!

Info over de datum, locatie en het programma vind je hier onder. Voor vragen kan je contact opnemen met erin@publiq.be.

 

Datum

Dinsdag 24 april

09u30 - 15u40

 

Locatie

Voormiddag: Schouwburg Kortrijk

Schouwburgplein 14, 8500 Kortrijk

Namiddag: Kunstencentrum BUDA

Kapucijnenstraat 10, 8500 Kortrijk

 

Prijs

45 euro, inclusief BTW  (37,2 euro excl. BTW)

 

Programma

9u30 - 10u00: onthaal en koffie in Schouwburg Kortrijk

10u00 - 10u45: Service design in het ontwikkelen van digitale cultuurervaringen (Stina Vanhoof, service designer, Knight Moves)

In haar presentatie vertelt Stina hoe je design thinking kan gebruiken om succesvolle digitale cultuurervaringen tot stand te brengen. Geïnspireerd door gamification, technologie en storytelling vertelt ze hoe je mensen op een emotioneel niveau kan betrekken. Knight Moves verdiende haar pluimen al met de ontwikkeling van digitale ervaringen voor Museum M, Herita, KMSKA en musea Brugge.

10u45 - 11u15: Inspirerende cases in digitale marketing (Maike Somers, Cultuurconnect)

Om onze creatieve geest te openen werpt Maike een blik op enkele inspirerende digitale marketingvoorbeelden in de culturele sector. Ze vertelt ook iets meer over de Zomerprojectoproep van Cultuurconnect, gezien er tijd en ruimte vrijkomt voor nieuwe research & development projecten.

11u15 - 12u15: Een methode voor user centered thinking in cultuur (Dries Van Robaeys, communicatiemedewerker, Schouwburg Kortrijk)

Met de cultuurprofielen van onderzoeksbureau MHM krijgen cultuurhuizen meer voeling met hun publiek. Dries haalde zijn mosterd bij UiTgezocht en integreert stap voor stap deze methode in de werking van Schouwburg Kortrijk. Hij vertelt je over dit proces en geeft voorbeelden uit de praktijk.

12u15 - 13u30: lunchpauze en wandeling naar Kunstencentrum BUDA

13u30 - 14u15: Geen doelgroeplabels, wel strakke programmalijnen (Tijs Heesterbeek, De Effenaar) 

Het Eindhovense poppodium de Effenaar bestaat sinds 1972 en biedt een gevarieerd aanbod. Tot 2012 werkte de Effenaar met zes doelgroepen: muziekliefhebbers, generiek publiek, clubbers, kinderen (<16), ouderen (>35) en urban. Na data-analyse kwamen ze erachter dat hun verwachtingen niet overeenkwamen met de werkelijkheid. Daarom werken ze nu via programmalijnen die gebaseerd zijn op de motivatie van bezoekers.

14u15 - 14u30: Facebookadvertenties met slimme targeting (Sarah Verzele van Kunstencentrum BUDA)

Facebook, Instagram, Google, … Zij hebben veel meer data dan cultuurhuizen ooit zullen verzamelen. Hoe kan je als cultuurhuis slim gebruik maken van deze platformen? Sarah van Kunstencentrum BUDA leert je hoe ver je kan gaan met Facebook targeting om een nieuw publiek op maat te bereiken.

14u30 - 15u00: Goede e-mails schrijven (Ruth Desmit van Theater Antigone)

Trial en error, dat is de boodschap wanneer je e-mails schrijft. Laat vooral je creativiteit de vrije loop en maak steengoede content op maat van jouw publiek. Ruth bedient je van enkele goeie tips om creatieve en effectieve e-mails te schrijven. Daarvoor haalt ze enkele van de beste UiTgezocht e-mails uit de kast.

15u00 - 15u20: Jerry Galle, multimedia artist

De ingrijpende impact van technologie op onze samenleving komt niet zozeer tot stand door machines en apps, maar eerder door ons begrip ervan en onze omgang ermee. Jerry gaat in zijn recente artistieke projecten na in hoeverre we vanuit het oogpunt van kunstmatige intelligentie een perspectief van die kunstmatige ‘andere’ op onze omgang met technologie kunnen verkrijgen.

15u20 - 15u40: Bereik meer publiek met de gesegmenteerde UiTPASe-mails (Wim D'haeyer van publiq)

UiTPAS is meer dan enkel een kaartje waarmee mensen die het financieel moeilijk hebben korting krijgen. Via UiTPAS verwerven we steeds meer inzichten over het publiek. Dit biedt mogelijkheden voor jouw marketing. We laten je proeven van enkele straffe campagnes.

 

Schrijf je in!